Autotest nieuwe Opel Astra 1.6 CDTI 2016

De nieuwe Opel Astra moet Opel weer terug brengen naar de top in het middensegment. Ee segment waarin de Astra decennia lang een begrip was, maar na twee minder populaire modellen heeft Opel flink marktaandeel verloren.

Daar is hij dan: De nieuwe Opel Astra, een auto waarmee de Duitse fabrikant vol in zet op innovatie. Zo is de Opel standaard al uitgerust met veel luxe en in de duurdere Innovation versie is de uitrusting erg luxe voor de bijbehorende prijs. Opel zet in op comfort, gebruikersgemak en op luxe.

Private lease top 3

Peugeot 108 volkswagen private lease 60 mnd / 5.000 km € 219 /mnd
Meer info
Volkswagen Polo ikrij.nl private lease 48 mnd / 10.000 km € 325 /mnd
Meer info
Toyota Aygo ikrij.nl private lease 60 mnd / 5.000 km € 199 /mnd
Meer info

Nieuw design Opel Astra

Opel heeft ervoor gekozen om de Astra flink onderhanden te nemen. Hierdoor is de auto zichtbaar slanker en sportiever geworden. Onderhuids is de auto sterk op dieet geweest en is deze liefst 150 tot 200 kilo lichter dan zijn voorganger. De gewichtsbesparing komt het rijgedrag zeer ten goede.

De voorkant is sportiever met de mooie lijnen in de motorkap, zeker in combinatie met de Intellilux LED verlichting smoelt de auto goed. De sportieve vouw in de zijportieren loopt mooi door in de achterlichten. Met name aan de achterzijde is de Opel Astra afwijkend ten opzichte van zijn voorganger. Het mooie ‘zwevende dak’, de nieuw gevormde achterlichten en sportieve vouw in de kofferbak

Prima rijprestaties voor de nieuwe Astra

Genoeg over het uiterlijk, het rijden daar gaat het toch om voor de leaserijder. Daarin is de nieuwe Astra K een gedegen concurrent voor zijn concurrentie uit Duitsland en Frankrijk, zoals de Volkswagen Golf en Renault Megane.

Opel Astra achterkant

De auto heeft een goede wegligging en een erg prettig onderstel. Van huis uit is de Opel sportiever geveerd dan de meeste auto’s in dit segment. Dit komt het rijgedrag zeer ten goede, waarbij met name het bochtgedrag uitstekend is. Oneffenheden worden door het onderstel goed verwerkt en op geen enkel moment werd de auto door ons als oncomfortabel ervaren.

De nieuwe 1.6 CDTI motor is een uitstekende krachtbron. Het vermogen komt al vroeg vrij door het hoge koppel en de auto trekt prima door. Opel noemt het de fluisterdiesel en die term kunnen we met recht hangen aan de auto. Op de snelweg hoor je alleen het windgeruis en rolgeluid van de banden, iets wat beide goed is weggefilterd. Afhankelijk van het type banden en de bandenmaat zal het rolgeluid wat toenemen.

De motor is gekoppeld aan een fijne handbak met zes versnellingen. De koppeling laat zich goed bedienen en de versnellingen goed te vinden. De versnellingen zijn van een juiste lengte en de motor heeft voldoende vermogen om ook in zijn 6 van 100 door te trekken naar 130.

Volop luxe in de nieuwe Astra

Opel heeft getracht om een auto neer te zetten die volop luxe aan boord heeft. Het nieuwe interieur is drie klassen beter dan dat van het vorige model. De talloze knoppen van weleer zijn verleden tijd. Een mooi 8 inch multimediascherm met geïntegreerd navigatiescherm functioneert snel en foutloos tijdens onze test. De snelheid van het systeem is uitstekend, waarbij Opel zichtbaar werk heeft gemaakt van het vereenvoudigen van de invoer van adressen in het navigatiesysteem. Binnen enkele seconden heb je een nieuw adres toegevoegd als bestemming.

Opel Astra

De AGR stoelen zijn mee van de beste in haar klasse en zijn uit te rusten met lederen bekleding, massagefunctie, ventilatie en… geheugen. Hierdoor kan je twee zitposities opslaan in het geheugen.

Het Innovation + pakket is standaard uitgerust met onderstaande opties:

  • Parkeersensoren voor en achter
  • Parkeercamera achter
  • Opel-Eye
  • Dode hoekwaarschuwing
  • Automatisch dimmende binnenspiegel
  • Inklapbare butienspiegels
  • 17 inch lichtmetalen velgen
  • Opel On-Star
  • AGR stoelen

Intellilux LED verlichting

Opel Astra Intellilux led

Opel blaast hoog van de toren met de intelligente LED matrix verlichting genaamd Intellilux. Deze verlichting past zichzelf automatisch aan op de omgeving en snelheid. Een mooi reclame instrument of werkt het echt?

Wij waren blij verrast met de werking van de intelligente verlichting. Het systeem past zich goed en snel aan de omgeving aan. Doordat het intelligent is betekent dit dat het zichzelf automatisch terug regelt. Het systeem maakt hierbij onderscheid tussen links en rechts, waarbij een auto die je tegemoet komt niet verblind wordt, maar om de auto heen wordt geschenen. De rechter koplampunit blijft wel vol branden. Tijdens onze test reden we op een donkere snelweg met automatisch groot licht. De hoeveelheid licht is op dat moment zeer royaal, verkeersborden worden uitstekend verlicht en het heldere licht zorgt ervoor dat het minder vermoeiend is voor de bestuurder.

Opel On-star een prima assistent

Ben je op zoek naar een adres of locatie dan kan je dit eenvoudig opvragen via Opel On-Star. Een persoonlijke assistent die je met een druk op de knop activeert. Je komt direct uit bij een telefooncentrale waar een medewerker je helpt. Ben je op zoek naar dat leuke restaurant in Amsterdam? Opel On-Star zet dit adres direct voor je in je navigatie. Ook voor ander advies kan je contact opnemen met je persoonlijke assistent.

Daarnaast kan je via On-star altijd een check laten doen van je voertuigstatus. Met een handige app kan je alle informatie van je auto uitlezen van de bandenspanning tot en met het verbruik. Handige toevoeging van deze app zijn dat je altijd de auto terug kan vinden, of de deuren op afstand kan openen of sluiten.

Private lease Opel Astra

De nieuwe Opel Astra is verkrijgbaar via private lease. Vanaf een maandbedrag van 345 euro lease je de basisversie van de Astra genaamd Edition, op basis van een looptijd van 60 maanden en 10.000 kilometer per jaar.

Opel Astra leasen met 21 procent bijtelling

De nieuwe Astra is een zeer goede auto in de middenklasse. We hebben een fijne testrit achter de rug in de auto die merkbaar lichter is. De besturing is prettig, soms wat elektronisch, en de motor is een erg fijne motor met voldoende vermogen.

In de Innovation + versie met de 1.6 CDTI motor met 136 PK kwam onze demo auto op 32.000 euro. Voor dat geld heb je heel veel luxe en een erg fijne auto. Met 21% bijtelling rijdt je de Astra voor een bedrag van 224 euro netto per maand, op basis van 40% inkomstenbelasting

Als Innovation doet de Astra geen moment onder voor haar concurrent de Volswagen Golf, waarbij de Golf beduidend duurder is dan de Astra in een vergelijkbare configuratie.

Daarnaast is de Opel Astra door zijn rijke standaarduitrusting voordelig is qua leasemaandbedrag.

Eindconclusie: De nieuwe Opel Astra is een lease topper in zijn segement

De nieuwe Opel Astra is een fijn reismaatje die flink vernieuwd is. Het interieur is van hoogwaardig niveau, met een goede afwerking. Het multimediasysteem is met zijn 8 inch prominent aanwezig, maar laat zich prima bedienen.

De talrijke standaard opties zorgen ervoor dat de Opel Astra een interessante auto is voor de leaserijder. De fiscale waarde van onze testauto bedroeg 32.000 euro, maar voor dat geld krijg je een zeer rijk uitgeruste auto met een 1.6 CDTI motor met 136 PK. Wil je bezuinigen op je leaseauto dan kan je de 1.6 CDTI met 110 PK overwegen die 2.000 euro goedkoper is.