Op het gebied van private lease is er van alles gaande. Verandering na verandering en voor sommige takken van sport valt zoiets niet altijd goed uit. De laatste jaren daalt het aantal kleine private lease dealers. De oorzaak is simpel, zij verliezen terrein op grotere dealers. Is dit een verloren strijd? Of is er nog hoop voor de kleinere private lease autodealer? In deze blog leest u meer hierover.
Kleinere autodealers verdwijnen
Vroeger was het een eenvoudige keus. Had u een auto nodig, dan ging u naar de dealer om de hoek. Tegenwoordig is dit wel anders. De kleinere private lease dealer om de hoek waar u met plezier kwam, waar u zo vriendelijk werd ontvangen, de showroom gevuld met de geur van nieuwe auto’s en leer, de dag dat u gebeld dat uw auto er is. En dan die eerste rit. Dat waren nog eens mooie tijden. Helaas is het nu allemaal aan het veranderen. De grote dealers nemen het over en de kleine verdwijnt of valt veel minder op.
Private lease top 3
Peugeot 108 | 60 mnd / 5.000 km | € 219 /mnd | ||
Volkswagen Polo | 48 mnd / 10.000 km | € 325 /mnd | ||
Toyota Aygo | 60 mnd / 5.000 km | € 199 /mnd |
“Waren er in 2005 nog 2487 officiële merkdealers actief, afgelopen jaar waren er daar nog 1794 van over. Het aantal onafhankelijke showrooms kelderde in diezelfde periode met duizend, van ruim 2800 toen naar ruim 1800 nu. In een jaar tijd daalde het aantal erkende reparateurs van 450 in 2017 naar 425 in het afgelopen jaar.”
Wat is de oorzaak?
Er is niet één oorzaak aan te wijzen. Meerdere factoren spelen een rol in deze ontwikkeling. Kleinere private lease dealers verliezen terrein op de grotere en dat heeft meerdere oorzaken.
Clem Dickmann van Aumacon: “De auto als product verandert. Hij wordt steeds beter en langzaam maar zeker elektrisch, waardoor er minder onderhoud nodig is en we onze auto dus minder snel vervangen. De eerste jaren voel je de komst van de elektrische auto nog niet zo in de werkplaats, maar in de komende drie tot vijf jaar wel.”
Daar komt bij dat steeds meer auto’s buiten de showroom om worden verkocht. De opkomst van private lease, waarbij consumenten in een nieuwe auto rijden voor een vast bedrag per maand, speelt daarin een rol. Ook is er de mogelijkheid van online verkoop. Dickmann: “Dat alles maakt dat er in de breedte minder dealers nodig zijn.” En wát er aan dealers nodig is, concentreert zich dus bij minder, maar wel grotere partijen.”
Gaan de kleinere het redden?
Ja, maar daar is wel wat voor nodig. Gelukkig is er altijd een moment van aflevering van de auto. Sommige mensen zullen trouw blijven aan hun vaste dealer. Maar met de komst van elektrische auto’s, verandert er ook wat in de werkplaats: “Doordat de techniek van auto’s geavanceerder wordt, stijgt de prijs van reparaties en daarmee ook de marge.”, aldus Eric Berkhof van Van Mossel Automotive Groep.
Bron: Trouw