De ene wijziging in de fiscale bijtelling is nog niet doorgevoerd, of de andere staat weer ter discussie. Veel wijzigingen hebben in het verleden geleid tot ongewenste verstoringen in de automarkt. Hoeveel jaar hebben we geen massale run meegemaakt aan het einde van het jaar? Dit om toch nog te profiteren van de laatste fiscale voordeeltjes voor auto’s de in de praktijk toch niet zo zuinig blijken te zijn. Niet zo gek dus, dat de tweede kamer voor 2017 heeft gekozen voor een versoberd beleid. Of toch niet?

In de pers werd het als nieuws bekend gemaakt. Er wordt op dit moment gedebatteerd in de tweede kamer over Autobrief II (dat is de brief waarin de nieuwe belastingen voor (lease)auto’s worden bekend gemaakt). Echt “nieuws” is het niet, want deze brief is al een tijdje in omloop. Toch geven wij hier nog eens onze bescheiden mening.

Private lease top 3

Peugeot 108 volkswagen private lease 60 mnd / 5.000 km € 219 /mnd
Meer info
Volkswagen Polo ikrij.nl private lease 48 mnd / 10.000 km € 325 /mnd
Meer info
Toyota Aygo ikrij.nl private lease 60 mnd / 5.000 km € 199 /mnd
Meer info

Het is niet helemaal eerlijk. Ok, elektrische auto’s belasten het milieu minder. Dat is natuurlijk hartstikke mooi. Ingeval van verbrandingsmotoren, betaalt dus de vervuiler. Het enige probleem is: deze elektrische auto’s zijn hartstikke duur… Als je tenminste een beetje bereik wilt hebben. Een Tesla heeft bijvoorbeeld een goed bereik op 1 accu. Alleen… met een vanafprijs die snel richting een ton gaat, is deze auto niet voor jan modaal. Wat wel ironisch is, is dat Groenlinks (of moeten we Groenrechts zeggen?) van mening is dat de aangekondigde vrijstelling voor BPM moet worden opgehoogd tot 100.000 euro voor elektrische auto’s.

In 2017 zal het bijtellingstarief 22 procent worden, ook voor de hybride modellen omdat zij toch een verbrandingsmotor hebben. Alleen zuiver elektrische auto’s zullen tot 2019 voordelig zijn in de lease, met slechts 4 procent bijtelling. Dit om de elektrische auto echt goed te laten landen. Op dit moment zijn er namelijk nog geen echt leuke, spannende elektrische auto’s in het lagere segment. Voor een, laten we eerlijk zijn, ietwat saaie Nissan Leaf betaal je al een vanafprijs van 25.000 euro. En dan heb je nog niet een geweldig bereik. Elektrische en hybride auto’s zullen overigens wel een lagere BPM krijgen (een verlaging van zo’n 12 procent).

Laten we in ieder geval hopen dat de nieuwe belasting regels ons weer wat leuke en spannende elektrische auto’s brengen, met een leuk bereik en met een leuke prijs.