Audi Q7 e-tron de hybride in het topsegment

De Audi Q7 is groot tot kolossaal van stuk, terwijl deze vanaf 1 januari 2016 gewoon met slechts 15% bijtelling beschikbaar is. Het gaat om de e-tron versie van de Q7, die gebruik maakt van een elektromotor om de uitstoot te beperken en daarmee in aanmerking te komen voor aantrekkelijke subsidies.

Private lease top 3

Peugeot 108 volkswagen private lease 60 mnd / 5.000 km € 199 /mnd
Meer info
Volkswagen Polo leasem private lease 48 mnd / 10.000 km € 308 /mnd
Meer info
Volkswagen Up ikrij.nl private lease 60 mnd / 5.000 km € 199 /mnd
Meer info

Diesel-hybride van Audi

Het is voor de eerste keer dat Audi een diesel-hybride maakt, wat dat betreft hebben we hier te maken met een stukje belangrijke vernieuwing. Het lijkt erop dat Audi in zag dat het niet achter kon blijven nadat BMW de X5 PHEV lanceerde en Volvo er met de XC90 T8 Twin Engine voor zorgde dat de grote modellen in aanmerking kwamen voor een lage bijtelling. Audi doet nu ook een belangrijke duit in het zakje, ook al hebben de grote jongens van de andere merken een benzinemotor in plaats van een dieselmotor. Audi maakt gebruik van een 3.0 TDI (258pk) dieselmotor en een elektromotor met nog eens 126 pk. Samen levert dat 373pk en 700Nm op, waarmee de Audi ondanks z’n hoge gewicht toch zeer snel van z’n plaats zal komen.

Slechts 1,7 liter per 100 kilometer

De Audi Q7 e-tron heeft daar dankzij de elektromotor overigens maar nauwelijks diesel voor nodig. In een testcyclus maakte de Audi gebruik van slechts 1,7 liter brandstof per 100 afgelegde kilometers. De uitstoot van CO2 blijft beperkt tot minder dan 50 gram per kilometer. Hierdoor heeft de Audi Q7 e-tron een plek weten te bemachtigen in het aanbod dat beschikbaar is met 15% bijtelling. Eerder al eek het erop dat de auto €85.000 zou gaan kosten, iets dat Audi heeft kunnen bevestigen. De auto is daarmee €4.000 duurder dan de BMW X5 en zelfs €10.000 duurder dan de XC90 die bovendien 407pk heeft.

Pro Line Plus pakket

Voor de ware liefhebbers biedt Audi de mogelijkheid om de auto uit te rusten met het Pro Line Plus pakket. Dat kost nog eens €6.400 en levert een hoop extra luxe op. Het S-pakket van Audi kost met €6.900 nog net iets meer. Naar verwachting zal de auto vanaf het eerste kwartaal van 2016 beschikbaar zijn.