De nieuwe BMW 5: Marginaal gewijzigd, flink verbeterd
Voor de fans van BMW die zaten te wachten op een compleet gewijzigd model: Helaas! De nieuwe BMW 5 serie doet erg haar best om veel op haar voorganger te lijken. In een lijn die Audi doorzet bij haar modellen, zien we ook dat BMW erg voorzichtig is om significante wijzigingen door te voeren in het uiterlijk van de nieuwe modellen.
De nieuwe BMW5 is vijf centimeter groter dan zijn voorganger en heeft een koffebakruimte van 530 liter. Daarnaast zijn de lichtunits gewijzigd en zien we diverse details die ‘verraden’ dat het om de nieuwe 5-serie gaat.
Private lease top 3
Peugeot 108 | 60 mnd / 5.000 km | € 219 /mnd | ||
Volkswagen Polo | 48 mnd / 10.000 km | € 325 /mnd | ||
Toyota Aygo | 60 mnd / 5.000 km | € 199 /mnd |
Binnenin is het verschil veel groter. Met een prachtig interieur tilt het Duitse merk haar interieur naar een nog hoger niveau. De stoelen zijn van een goede kwaliteit, het stuur ligt prettig in de hand en de tellers zien er ‘verfrissend’ uit. In het midden vinden we op de vertrouwde plaats het bekende navigatiesysteem dat een upgrade heeft gehad.
Daarnaast is de 5-serie uitgerust met veel nieuwe technieken. Denk daarbij aan opties als een head-up display, remote parking assistentie en veiligheidssystemen zoals lane departure warning en een dode hoek waarschuwing. Tot slot wat vernuftige rijassistentie aangaat is er Steering and Lane Control Assistant, BMW’s tussenstap naar autonoom rijden. Dit systeem opereert bij snelheden tussen 0 en 210 km/h en assisteert met subtiele stuurinterventies om de 5-serie in de rijstrook te houden.
Motoren voor de BMW 5
De lichtste motor is de 520d, goed voor 190 PK en een koppel van 400 Nm. Het enige model met standaard handbak accelereert in 7,7 seconden naar de honderd en als gemiddeld verbruik wordt een bescheiden 4,1 l/100 km opgegeven. De andere diesel is de 530d met 252 pk en 620 Nm, goed voor een 0-100 sprintje 5,7 seconden en een verbruik van 4,5 l/100 km.
Qua benzine-versie komen als eerste de 530i en 540i (xDrive). De eerste is nog steeds een viercilinder, de andere een zespitter. De vermogens liggen op respectievelijk 252 pk en 350 Nm en 340 pk en 450 Nm. Een verfijnde 8-traps automaat en xDrive is op alle motorversies optioneel of standaard (bij de duurste versies).
Hybride BMW 5-serie
In maart voegt BMW de hybride versie van de 5-serie toe. Dan wordt de 530e iPerformance geïntroduceerd Het systeemvermogen van deze plug-in hybride bedraagt 252 pk bij een koppel van 420 Nm, gekoppeld aan een 8-traps Steptronic. Puur elektrisch is het bereik zo’n 45 kilometer. Bestuurders die telkens na 100 gereden kilometers de batterijen weer volledig oplaadt (en de EV-mode gebruiken) kunnen een verbruik halen van 1 op 50.