Prive auto lease is sterk in opkomst
Private lease is heel duidelijk in opkomst, de verwachting is dat dit ook op de zakelijke markt een grote rol zal gaan spelen. Er bestaat echter veel onduidelijkheid over de ‘spelregels’, iets waar de Vereniging Auto van de Zaak graag verandering in wil brengen. Wanneer werknemers geen auto van de zaak ontvangen of een budget te besteden hebben kunnen zij gebruik maken van private lease. Het is volgens hen daarom van belang dat er richtlijnen komen voor het gebruik hiervan.
Onduidelijkheid voor leaserijders voorkomen
Private lease vormt op dit moment een verzamelnaam voor diverse leaseconstructies, ontworpen door dealers, importeurs en leasemaatschappijen. De concepten verschillen onderling sterk, het kan gaan om zowel volwaardige leaseproducten als verpakte huurkoopfinancieringen, met een aanbetaling en restwaarde achteraf. Niet iedere leaseconstructie bevat bijvoorbeeld de verzekering en motorrijtuigenbelasting en ook het afrekenen van ‘meerkilometers’ is vooraf niet altijd duidelijk. Volgens de Vereniging Auto van de Zaak heeft de sector behoefte aan onafhankelijke normen, als aanvulling op de Wet die de consument beschermt.
Private lease top 3
Peugeot 108 | 60 mnd / 5.000 km | € 219 /mnd | ||
Volkswagen Polo | 48 mnd / 10.000 km | € 325 /mnd | ||
Toyota Aygo | 60 mnd / 5.000 km | € 199 /mnd |
Nieuwe richtlijnen van de vereniging
De Vereniging Auto van de Zaak heeft gesproken met diverse partijen en specialisten op het gebied van automotive, om samen met LeaseConsult vervolgens een aantal richtlijnen op te stellen. Private lease zal bijvoorbeeld altijd betrekking moeten hebben op operational lease en moet de algemene voorwaarden afstemmen op het consumentenrecht. Er moet vooraf duidelijk zijn wat eventuele meerkilometers kosten en de voorwaarden voor contractbeëindiging moeten de rijder helder zijn.
Handige checklist voor zakelijke rijders
De Vereniging Auto van de Zaak zal alles in het werk stellen om zowel leden, consumenten, betrokken marktpartijen en andere geïnteresseerde instanties te informeren over de opgestelde richtlijnen, om de normering zo goed mogelijk over het voetlicht te brengen. Marktpartijen hebben bijvoorbeeld de mogelijkheid om hun leaseconstructie ter beoordeling te overleggen, zodat de vereniging daar naar kan kijken. Bovendien is er voor zakelijke rijders een checklist beschikbaar, aan de hand waarvan zij een private lease aanbieding kunnen beoordelen. Tot slot staat de Vereniging Auto van de Zaak klaar voor haar leden om eventuele vragen te beantwoorden en te bemiddelen op het moment dat onduidelijkheden tot problemen leiden. Op die manier wil de vereniging de markt voor private lease beter reguleren, zodat ook de zakelijke markt daar goed gebruik van kan maken.