Onlangs werd de Zakenauto van het Jaar gekozen, een goed moment voor Eric Vousten om de resultaten uit het Nationaal Zakenauto Onderzoek te presenteren. Wat blijkt? De rol van bijtelling begint minder dominant te worden, mogelijk ter anticipatie op de veranderende fiscale wetgeving en het meer beperkte aantal modellen dat nog voor een lage bijtelling in aanmerking komt.

Fiscale wetgeving minder leidend

De fiscale wetgeving blijkt een stuk minder leidend te zijn geworden bij de keuze voor een zakenauto. Dat is op zich niet zo vreemd, aangezien de normen voor auto’s met lage bijtelling per 1 januari 2016 flink strenger worden en het in 2017 vervolgens allemaal nog een stuk strenger wordt. In principe blijven de elektrische auto’s fiscaal interessant, de andere modellen zullen een steeds hogere bijtelling krijgen waardoor het voordeel verloren gaat. Uit het Nationaal Zakenauto Onderzoek blijkt dat rijders steeds meer naar andere factoren kijken dan de bijtelling, het is bijvoorbeeld van belang dat zij wat te kiezen hebben.

Private lease top 3

Peugeot 108 volkswagen private lease 60 mnd / 5.000 km € 219 /mnd
Meer info
Volkswagen Polo ikrij.nl private lease 48 mnd / 10.000 km € 325 /mnd
Meer info
Toyota Aygo ikrij.nl private lease 60 mnd / 5.000 km € 199 /mnd
Meer info

Iets te kiezen voor de rijder

Werknemers die bij hun werkgever wat te kiezen hebben zijn daarmee over het algemeen meer tevreden dan wanneer zij simpelweg de kans hebben om een auto te rijden die fiscaal interessant blijkt. De bestuurder gaat vaak beter met de auto om en maakt minder kosten, onder andere vanwege een gevoel van trots. Het is bij zakenauto’s wat dat betreft vooral van belang om een werknemer de vrijheid te bieden, dat werkt beter dan een verplichte zuinige auto die misschien niet aansluit bij de behoefte van die rijder.

Andere mobiliteitsoplossingen

Bovendien is een zakenauto niet langer voor iedere werkgever de enige mogelijke oplossing op het gebied van mobiliteit. Het blijkt dat steeds meer bedrijven hun werknemers de kans bieden het mobiliteitsbudget op een andere manier in te zetten. Zij krijgen de kans om gebruik te maken van het openbaar vervoer of kunnen bijvoorbeeld een (elektrische) fiets kopen. Op die manier verandert de wereld van de auto van de zaak en beginnen er andere belangen mee te tellen. De kans is groot dat deze trend verder door zal zetten, vooral op het moment dat de regels voor de bijtelling nog een stuk strenger worden en het de moeite haast niet meer loont om anders dan bij de elektrische auto naar fiscaal voordeel te zoeken.