Sinds 1 januari van dit jaar gelden er weer strengere normen voor de bijtelling. Dat betekent dat veel zuinige modellen nu een hogere bijtelling kennen. Een hybride auto leverde vorig jaar bijvoorbeeld nog 7% bijtelling per jaar op, sinds 1 januari 2016 is dat 15% per jaar. Toch is het nog tot februari mogelijk om te profiteren van de gunstige bijtelling, dankzij auto’s die al voor het eind van het jaar op kenteken werden gezet zonder dat ze aan de eindgebruiker werden verkocht.

Nog tot eind februari profiteren

Er staat een groot aantal modellen op de parkeerplaatsen van autobedrijven. Onder andere Trouw deed daar onderzoek naar en kwam er achter dat er wat dat betreft nog een voorraad beschikbaar is. Het is een hamstertruc, die volgens de Rai gewoon legaal is en wat dat betreft past binnen de wet- en regelgeving. De truc zou zijn toegepast voor onder andere de populaire Peugeot 308, een auto die in 2015 nog een lage bijtelling kende van 14%. Inmiddels is dat 21%, waardoor een deel van het voordeel verloren is gegaan. Dankzij de modellen die nog vorig jaar op kenteken werden gezet is het nog bijna 5 jaar mogelijk om te profiteren van de lage bijtelling.

Private lease top 3

Peugeot 108 volkswagen private lease 60 mnd / 5.000 km € 219 /mnd
Meer info
Volkswagen Polo ikrij.nl private lease 48 mnd / 10.000 km € 325 /mnd
Meer info
Toyota Aygo ikrij.nl private lease 60 mnd / 5.000 km € 199 /mnd
Meer info

Hybride auto’s op kenteken gezet

Er werden vooral veel hybride auto’s op kenteken gezet, omdat de bijtelling daarvan meer dan verdubbelde per 1 januari van dit jaar. Onder andere de Mitsubishi Outlander PHEV bleek een populaire keuze voor de verschillende autobedrijven. Zij zorgden er met het registreren van de auto’s voor dat ze in januari en februari voldoende aanbod hebben om aan de vraag te voldoen die er over is gebleven.

Zeer hoge verkopen in december

De verkopen in december waren ongekend hoog, er werden 69.000 auto’s op kenteken gezet. Dat heeft vooral te maken met het grote aantal leaserijders dat nog van de oude bijtellingsregels wilde profiteren. De kans is groot dat januari en februari nog wat restverkopen opleveren, maar dat het daarna een stuk stiller zal worden bij de importeurs, dealers en leasemaatschappijen. Aan de andere kant komen er per 1 januari weer strengere normen aan, waardoor er aan het eind van het jaar weer een spurt plaats zal vinden.